Archiwum szkoleń

Prawo w fotografii

Termin: 12 maja 2015 roku

Miejsce: Warszawa

O czym będzie?

Wykorzystując doświadczenie zdobyte przy obsłudze agencji fotograficznych i reklamowych, indywidualnych fotografów, modeli oraz modelek, jak też osób udostępniających swój wizerunek w inny sposób, np. w ramach umów sponsorskich, w sposób syntetyczny przybliżymy najważniejsze problemy praktyczne prawa autorskiego i prawa do wizerunku w fotografii.

Szkolenie jest skierowane do:

  • fotografów
  • agencji reklamowych
  • agencji fotograficznych
  • modeli lub modelek
  • sportowców
  • sponsorów
  • wszystkich podmiotów korzystających z fotografii

Dlaczego warto wziąć udział?

  • Opierając się na przykładach omówimy podstawowe konstrukcje prawa autorskiego i prawa do wizerunku oraz otaczające je mity i przekłamania.
  • Zwrócimy uwagę na najbardziej typowe – choć często nieświadome – przypadki naruszeń tych praw.
  • Wyjaśnimy podstawowe kwestie wiążące się z konstruowaniem umów dotyczących praw autorskich i prawa do wizerunku – w tym zwłaszcza najbardziej typowe i najczęściej powtarzające się błędy.
  • Omówimy kwestie naruszeń praw do fotografii – dotyczące zarówno tego, jak można bronić się przed naruszeniami praw autorskich, ale też jak odpierać zarzuty o naruszenie praw osób trzecich.

Kwestie organizacyjne

  • szkolenie odbędzie się w dniu 12 maja 2015 roku w Warszawie (konkretne miejsce zostanie wskazane co najmniej na 14 dni przed datą szkolenia)
  • koszt szkolenia wynosi 300,00 złotych netto od osoby
  • zapisy na szkolenie odbywają się mailowo na adres: szkolenia@gjlegal.pl, lub telefonicznie: +48515705006
  • po dokonaniu zgłoszenia mailowego lub telefonicznego uczestnik musi wypełnić zgłoszenie i zaakceptować regulamin
  • termin na zgłaszanie uczestnictwa w szkoleniu upływa w dniu 20 kwietnia 2015 roku
  • szkolenie zostanie zorganizowane wyłącznie, jeśli zgłosi się na nie odpowiednia liczba chętnych
  • uczestnicy zostaną poinformowani o dokładnym miejscu szkolenia co najmniej na 14 dni przed datą szkolenia

 

Oferta szkolenia w formacie PDF – do pobrania.

Regulamin szkolenia – do pobrania.

 

Plan szkolenia

9:00-9:30 Rejestracja uczestników

9:30-10:45 Prawo autorskie w fotografii

  • fotografia jako utwór
  • fotograf jako twórca i współtwórca – model/modelka i inne osoby jako współtwórcy
  • autorskie prawa osobiste do fotografii, czyli silna ochrona twórcy
  • autorskie prawa majątkowe do fotografii
  • fotografia a inne prawa – wykorzystanie produktów ze znakiem towarowym w fotografii, fotografowanie utworów, fotografowanie budynków (property release)
  • stocki/banki zdjęć – problemy prawne
  • przypadki krańcowe – fotografia produktowa
  • specyfika korzystania z fotografii w różnych rodzajach mediów – media tradycyjne, internet, media społecznościowe

10:45-11:00 Przerwa kawowa

11:00-12:15 Umowy – rodzaje, prawidłowe konstruowanie, najczęstsze błędy

  • możliwości korzystania z utworów pomimo braku umowy – uprawnienia modela/modelki/innych osób
  • dokonywanie zmian w utworach przez inne osoby (w tym modeli/modelki)
  • umowy przenoszące autorskie prawa majątkowe a umowy licencyjne
  • najczęstsze błędy popełniane przy konstruowaniu umów prawno-autorskich
  • konsekwencje wadliwości umów lub niezachowania właściwej formy

12:15-12:30 Przerwa kawowa

12:30-13:45 Umowy o korzystanie z wizerunku (model release)

  • wizerunek – zgoda na korzystanie z wizerunku, dopuszczalność wykorzystania bez zgody
  • model release/umowa o korzystanie z wizerunku – czy warto podpisywać, jak konstruować, najczęstsze błędy, główne ryzyka
  • wizerunek małoletnich
  • umowy komercyjne a umowy TFP – specyfika i różnice w kontekście korzystania z wizerunku
  • konsekwencje naruszenia prawa do wizerunku
  • środki ochrony przysługujące w razie naruszenia prawa do wizerunku
  • cofnięcie zgody na korzystanie z wizerunku.

13:45-14:00 Przerwa kawowa

14:00-15:15 Naruszenie praw przez fotografa a naruszenie praw fotografa

  • naruszenia praw autorskich
  • możliwość naruszenia w fotografii przedmiotów ochrony innych dziedzin prawa – np. znaków towarowych lub naruszenia przepisów o nieuczciwej konkurencji
  • roszczenia w przypadku naruszeń
  • dowody na wykazanie naruszenia.
  • ochrona przed naruszeniami (także dokonywanymi w internecie) oraz minimalizowanie ryzyka naruszeń
  • „wycena” roszczeń
  • czy i kiedy warto walczyć o swoje prawa

Error. Page cannot be displayed. Please contact your service provider for more details. (11)